home

Et viktig innlegg i samfunnsdebatten

Beaivváš Sámi Našunálateáhter gjester Det Norske Teaters Scene 3: «Hevn»

Manus: Sven Henriksen
Regi: Rolf Degerlund
Scenografi: Jan Őquist
Kostymedesign: Hilde Skancke Pedersen
Lysdesign: Bernt Morten Bongo
Med : Anja Saiva Bongo Bjørnstad, Iŋgor Ántte Áilu Gaup, Sven Henriksen, Egil Keskitalo, Ingá Márjá Sarre, Mary Sarre, Anitta Suikkari

«Hevn» - en intellektuelt utfordrende og scenisk allsidig oppsetning

Det samiske nasjonalteatret Beaivváš tok utgangspunkt i folkeaksjonene i Stilla mot utbyggingen av Alta Kraftverk i sin aller første oppsetning, rockemusikalen «Våre vidder» fra 1983, om konflikten mellom samene og det norske staten. Da Beaivváš feiret sitt 30 års jubileum, var det med en modernisert versjon av stykket, «Vår vidder III» der samene kjemper mot bedrifter som ville ha tilgang til viddas naturressurser, og dermed frata reindriften verdifulle beitearealer.
Dette er også utgangspunktet for teatrets nye forestilling «Hevn», der dramatiker Sven Henriksen skildrer et lite samisk bygdesamfunn der det planlegges omfattende gruvedrift, et tiltak enkelte tar innbitt avstand fra, mens andre innser at det kanskje er den eneste måten å holde liv i bygda på. Henriksen er samisk kulturs forkjemper, men vil også «utfordre gammelt tankegods som kan hindre en kultur i å utvikle seg. For om en kultur blir statisk, vil den dø ut».
Stykket åpner med at Sven Henriksen selv presenterer personene som skal illustrere hans tema: Fem av dem er samer: en tidligere politiker (Egil Keskitalo), i sin ungdom en ivrig Stilla-demonstrant, men nå slagrammet, hans dypt troende kone (Mary Sarre), parets datter Elle Sárá  (Ingá Márjá Sarre) som tilbringer dagene foran mac’en sin, en typisk representant for dagens moderne ungdom. Det er for så vidt bestevenninnen hennes, Risten Biret (Anja Saiva Bongo Bjørnstad) også, men hennes livvsyn er farget av at hun er oppvokst i en reindriftsfamilie. Morens bror (Iŋgor Ántte Áilu Gaup) har mistet vaktmesterjobben da bygdas svømmehall ble stengt, og er nå opptatt av bygdas framtid. Den sjette er en lesbisk finsk geolog  (Anitta Suikkari) som skal legge til rette for , og opplyse bygden om, den planlagte gruvedriften. Den er Risten Biret en fanatisk motstander av, og hun planlegger å sprenge en bro for å stanse den. Om det skjer eller ikke, får vi aldri vite, men de siste videobildene viser at anleggsmaskinene har startet.
Den alvorlige og komplekse problemstillingen til tross, er «Hevn» langt fra tørt intellektuelt teater: dans og musikk er en viktig del av oppsetningen som også, på moderne vis, gjør hyppig bruk av videoprojeksjoner. Musikken veksler mellom samisk joik og populære låter på engelsk, som John D. Loudermilks slager fra 1970-årene, «Indian reservation», her omskrevet til «Sami Nation» som både åpner og avslutter forestillingen, framført av ensemblet som synger og danser under forteller Henriksens ledelse.
«Hevn» er et nyansert, reflektert og allsidig innlegg i et evig-aktuelt tema: fremskrittets uante konsekvenser. Skuespillerne veksler stadig mellom norsk og samisk, og, sammen med den til tider lette uttrykksformen, gjør dette det iblant dessverre litt vanskelig å følge teksten. Men «Hevn» er uten tvil et gjennomtenkt politisk innlegg i en viktig debatt.

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen torsdag 17. november 2016

Publisert: 25.11.16 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene mĺ fylles ut!
Hevn

Hevn

Sven Henriksen (Mary Sarre, Egil Keskitalo, Áilloš)

Foto Aslak Mikal Mienna