home

Ofelia i ny utgave

Stueproduksjoner: "Ofelias begjær"

Av Felicia Ohly
Regi, idé og konsept: Julie Ibenfeldt Lindvik
Scenograf: Madeleine F. Røseth
Koreograf: Martine Bakken Lundberg
Med Hanne Gjerstad Henrichsen, Ragnhild Meling Enoksen og Joachim Joachimsen

Julie Lindvik har gjennomført et originalt prosjekt, selv om det ikke er Ikke helt lett å skjønne hvor Felicia Ohly vil hen med "Ofelias begjær".

For andre gang ifjor opplevde jeg i desember en oppsetning som ikke ble spilt på en scene, men i et privat hjem. Første gang var i en karnappstue i Oscarsgate der Oscar Wildes eneste roman, «Bildet av Dorian Gray» var blitt til effektiv scenekunst. Andre gang var litt før jul da skuespiller Julie Lindvik inviterte til en «forestilling i min private stue i Huitfeldtsgate 8A». Stykket het «Ofelias begjær» og er skrevet av svenske Felicia Ohly, i dag dramaturg på Malmö Stadsteater. Det skal hittil bare ha blitt oppført en gang, og da som Felicia Ohlys eksamensforestilling på Teaterhøgskolan i Malmö.
Ofelia er en av de mest kjente skikkelsene i Shakespeares dramatikk. Men, som det står i programmet til «Ofelias begjær»: “en av de mest omtalte kvinneskikkelsene i litteraturhistorien har kun 5 av 21 spillescener i Shakespeares «Hamlet»!» Julie Ibenfeldt Lindvik som står bak forestillingens «idé, regi og konsept», skriver at etter å ha lest «Hamlet» igjen, «fikk [hun] er- tsterkt ønske om å finne ut mer om Ofelia».
Det har tydeligvis også være Felicia Ohlys motiv for å skrive stykket, og hun er ikke den første: I 1979 skrev for eksempel Melissa Murray stykket «Ophelia», en ny tolkning av «Hamlet» der Ofelia ender med å rømme sammen med en tjenestepike til en feministisk geriljakommune. Som professor emerita Elaine Showalter skrev: «Ofelia har kanskje ingen brukbar fortid, men hun har en uendelig fremtid».  

Felicia Ohly har valgt å la handlingen utspille seg i slottet i Helsingør. Ofelia har nettopp oppdaget at hun er gravid, og stykket åpner med at hun drøfter situasjonen med kammerpiken Yolette som hun er sterkt knyttet til. Hun håper og tror at Hamlet nå vil gifte seg med henne slik at hun en gang kan bli dronning. Men kong Claudius vil nok ikke tillate at Hamlet tar henne til ekte, derfor stiller hun seg meget positiv til Hamlets planer om å ta livet av Kongen som Hamlet antar har myrdet sin bror, Hamlets far, for å bli konge selv, og hun ergrer seg over at han ikke handler fort nok. Men når Hamlet ved en feiltakelse i stedet for Claudius dreper Polonius, Ofelias far, går verden i stykker for Ofelia, ikke minst fordi hun sammen med Hamlet nettopp har jaget bort sin elskede Yolette, og hun ser ingen annen løsning enn å drukne seg i elven.

Slik leser iallfall jeg Felicia Ohlys tekst, og jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvor hun vil hen. Er hennes hovedpoeng at Ofelia egentlig er lesbisk og vil gifte seg med Hamlet for å få makt over sitt eget liv? Hun sier iallfall selv til Yolette at «när jag blir drottning så bygger vi ett palats och så flyttar vi dit, bara du och jag. […]Jag vill ha ett bra liv med dig. Jag älskar dig». Men selv om Hanne Gjerstad Erichsens Ofelia og Ragnhild Meling Enoksen omfavner og kjærtegner hverandre lidenskapelig, blir Ofelia enda mer erotisk tent av Hamlet, og i nest siste scene er hun selv med på å jage ut Yolette som hun mistenker for nok en gang å ha forsøkt å «få oss (Hamlet og henne] att börja hata varandra» ved feilaktig å påstå at Hamlet har drept Polonius. Og er det fordi hun oppdager at Yoletta snakket sant, men nå er borte for alltid, at hun ser selvmord som eneste løsning?
Uansett om jeg ble helt overbevist eller ikke, er det morsomt at en ung dramaturg gir seg i kast med Ofelia, og attpåtil lar henne oppføre seg og snakke som en ung kvinne av i dag. Morsomt er det også at Julie Lindvik har klart å få en hel gjeng med på sitt prosjekt – ikke minst de tre dyktige unge skuespillerne som med innlevelse gir liv til stykkets tre personer: Ragnhild Meling Enoksens myndige og autoritære Yolette blir den bærende kraften i stykket, mens Joachim Joachimsens Hamlet både er forelsket, moralsk bevisst og usikker, og Hanne Gjerstad Erichsens Ofelia en forvirret og barnslig ung kvinne.
Et originalt prosjekt, og jeg håper at det ikke blir Julie Lindviks eneste, men at hun neste gang tar utgangspunkt i en mer gjennomført tekst.

Publisert: 10.01.19 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Ofelias begjær

Ofelias begjær

Ofelia (Hanne Gjerstad Erichsen)

Foto Oda Aunan

Ofelias begjær

Ofelias begjær

Ofelia (Hanne Gjerstad Erichsen) og Hamlet (Joachim Joachimsen)

Foto Oda Aunan