En spennende renessanse-reise
Basert på et filmmanus av Marc Norman og Tom Stoppard
Tilrettelagt for scenen av Lee Hall
Oversatt av Øyvind Berg
Musikk: Paddy Cunneen
Regi; Cecilie Mosli
Scenograf: Dagny Drage Kleiva
Kostymedesigner: Anette Werenskiold
Med Jan Gunnar Røise, Ine Marie Wilman, Heidi Goldmann, John Emil Jørgensrud, Assad Sadique og 14 flere
«Forelska i Shakespeare» - en kunstnerisk vellykket reise til en forgangen tid.
Kledd i strålende, glitrende kostymer står skuespillerne midt på scenen og synger en vakker melodi, og med ett er vi med dem inn i en forgangen tid, Londons teaterverden i den elisabetanske renessansen. Det er ikke alltid like lett for en utenforstående å følge med i alle de dramatiske begivenhetene som utspiller seg der. Men det er ikke så farlig, tidsbildet er viktigere.
Philip Henslowe (Øystein Røger), den pengelense eieren av teatret The Rose, har bestilt «en splitter ny komedie….en publikums magnet» av den ganske ukjente Will Shakespeare. Men den unge Shakespeare (Jan Gunnar Røise) ser ut til å ha skrivesperre, han sitter med papir og blyant og klarer ikke å fullføre sonetten «skal jeg sammenlikne deg med…», og betror sin venn, den kjente dramatikeren Christopher Marlowe (Assad Sadique), at riktignok har han funnet en tittel til det nye stykket sitt, «Romeo og Ethel, sjørøverens datter», men har ennå «ikke skrevet ett ord».
18 år gammel giftet Shakespeare seg i fødebyen Stratford med åtte år eldre Ann Hathaway som han hadde gjort gravid, men det er faktisk det eneste vi vet om Shakespeares privatliv. «Shakespeare in love» er manus-forfatterne Normans og Stoppards oppdiktede forklaring på hvilke personlige opplevelser som gjorde at Shakespeare skrev teaterhistoriens kanskje sterkeste kjærlighetsdrama. Slik de ser det, ville han aldri ha kunnet udødeliggjøre Romeo og Julie om han ikke selv hadde opplevd en like umulig besettende kjærlighet.
Kjærligheten mellom Shakespeare og oppdiktede Viola de Lesseps (Ine Marie Wilman) er den røde tråden i fortellingen, men det som gjør «Forelska i Shakespeare» til en både fortryllende og morsom opplevelse, er forfatternes, og ikke minst regissør Cecilie Moslis evne til å føre oss inn i en fantasi-eggende verden som selv om den er over 400 år gammel, også har sterke likhetspunkter med vår tid. Den gangen som i dag hadde nok teatret et ønske om, og en tro på, at dramatikere, instruktører og skuespillere med utgangspunkt i egne følelser, kunne gjenskape verden og vise oss tilskuere hvem vi egentlig er.
Sammen med Dagny Drage Kleivas scenografi skaper Anette Werenskiolds fantastiske kostymer et usedvanlig overbevisende bilde av England i dronning Elisabeths tid, og dette understrekes av Per Christian Revholts dyktige musikere. Et humørfylt og dyktig ensemble gir liv til de mest ulike personer, fra Tone Mostraums mektige og selvsikre dronning til Per Frischs brutale pengeinnkrever Fennyman, via Assad Sadiques genierklærte Christopher Marlowe, hvis virkelige mystiske død her blir en faktor i en innviklet intrige, der det ikke minst er en nesten skremmende fornøyelse å følge de elegante fektescenene.
Per Gunnar Røises vitale og humørfylte Shakespeare er på en og samme tid både renessansemenneske og en moderne mann fra det 20. århundre, mens Ine Marie Wilmans Viola som både elsker poesi og drømmer om en gang å bli skuespiller – et forbudt kvinneyrke i England den gangen - også er en overbevisende representant for to tidsepoker. Verd å merke seg er også den seksuelle friheten som gjorde det mulig for kjærligheten å blomstre mellom alle, uansett kjønn.
Jeg var i utgangspunktet litt skeptisk til at film skulle bli teater, men «Forelska i Shakespeare» ivaretar og framdyrker nettopp scenekunstens spesifikke sjarm. En kunstnerisk seier for Nationaltheatret. Bare et lite spørsmål til slutt: På engelsk heter stykket «En forelsket Shakespeare». Hvorfor har Øyvind Berg valgte å snu det til «Forelska i Shakespeare»? Er det manus-forfatterne han vil si noe dypt om, eller?
Dette er den egentlige versjonen av anmeldelsen. En noe kortere utgaven sto i Klassekampen i går, mandag 18. novermber
Publisert: 19.11.19 av IdaLou LarsenDin kommentar:
"Shakespeare in love"
Violas far, sir Robert de Lesseps (Odgeir Thune) og hennes beiler og fremtidige ektemann Wessex (John Emil Jørgensrud)
Foto Øyvind Eide
"Forelska i Shakespeare"
Viola (Ine Marie Wilman) og Shakespeare (Jan Gunnar Røise) spiller den berømte balkongscenen mellom Romeo og Julie
Foto Øyvind Eide