home

I mobilens tidsalder

Det Norske Mikroteatret, Gøteborggata: «Perfekte fremmede»

Av Peder Hamdahl Næss
Adaptasjon av spillefilmen  "Perfetti Sconosciuti"»
Dramatikere: Filippo Bologna, Paolo Costella, Paolo Genovese, Paolo Mammini og Rolando Ravello
Oversatt og tilrettelagt for teater: Peder Hamdahl Næss
Regi: Peder Hamdahl Næss
Med (i alfabetisk rekkefølge): Vanessa Borgli, Rudy Claes, Jonathan Espolin-Johnson, Kai Kenneth Hanson, Jesper Malm, Espen Sandvik og Marte Sæteren

"Perfekte fremmede" er velspilt, aktuelt og tankevekkende teater om mobiltelefonens tidsalder. 

I de siste årene har vi fått flere spennende nye teatergrupper i Oslo som Feil Teater, Antiteatret, Kompani Krøbel, og Det Norske Mikroteatret. De har ulike utgangspunkt, men – og det gjør dem spesielt interessante – på hver sin måte viser oppsetningene deres at de er opptatt av å si noe om dagens samfunn. «Vi skal aldri sette opp teater som ikke er relevant for samfunnet vi lever i», var ett av Antiteatrets grunnleggende prinsipper, mens Kompani Krøbel vil fortelle «de vanskelige historiene som ofte ikke blir fortalt».
Alle er også opptatt av å minske avstanden mellom publikum og scene. I det siste er flere forestillinger blitt spilt i private leiligheter i Oslo: Bogstadveien, Oscarsgate, Gøteborggata og Huitfeldtsgate, mens «Nyanser av gris», som fulgte skoleungdommer gjennom en opprivende konflikt, foregikk i et klasserom på Hartvig Nissens videregående. Mikroteatret, egentlig det lille teatret, ser dette som «en mulighet til å formidle sterke og dagsaktuelle tema på en ny og spennende måte».
Gruppene lager sine egne tekster eller tar utgangspunkt i filmer og eksisterende teaterstykker. Her har Mikroteatret gått andre veier, deres
første produksjon i 2016, var en egen tolkning av franske Yasmine Réza’s «Blodig alvor» som Kjetil Bang-Hansen hadde satt opp på Nationaltheatret i 2010. Mikroteatrets versjon var blitt spilt i private leiligheter, men da teatret inviterte meg i 2018, spilte de den i bakrommet til den kjente restauranten Bølgen & Moi. Jeg skrev den gangen at «de fire skuespillernes innlevelse i rollene tilfører stykket en ny og interessant dimensjon».
Denne gangen har Mikroteatret tatt et virkelig spennende valg: mens mange teaterstykker er blitt overført fra scenen til filmlerretet, har Mikroteatret gjort det stikk motsatte: De har laget en egen sceneversjon av italienske Paolo Genoveses suksessfilm, «Perfetti sconosciuti» (Perfekte fremmede) fra 2016, en film med et så aktuelt tema at den er blitt nyinnspilt 18 ganger, blant annet i Kina, Sør-Korea, Tyskland, Mexico og Russland!
Mikroteatrets oppsetning i Gøteborggata er imidlertid den aller første gangen «Perfekte fremmede» spilles på teater i Norden. Vi kommer inn i en moderne leilighet der kjøkken og spisestue ligger i flukt med hverandre. Bordet er elegant dekket, og vi at her skal det komme gjester. På kjøkkenet putrer det i gryter, vinflaskene står klare til å skjenkes av, og snart ringer det på døren. Verten Kristian (Jesper Malm) åpner, og hans frue, Eva (Vanessa Borgli), tar imot to ektepar, Lars (Espen Sandvik) og Charlotte (Rudy Claes), Nils (Jonathan Espolin-Johnson) og Bettina (Marte Sæteren) pluss Sander (Kai Kenneth Hanson). Alle har sett fram til å treffe fraskilte Sanders nye kjæreste, men han kommer alene, og forklarer at hun er blitt syk. Vennene slår seg ned rundt bordet og prater sammen om felles kjente, blant annet om Ida som har gått fra mannen etter å ha lest en sms han sendte fra mobilen sin til en annen kvinne. Alle er enige om at sånn er ikke de, de har ingenting å skjule. Da foreslår Eva at alle legger mobilen sin ned på bordet, og deler samtlige anrop og sms’er som kommer inn i løpet av middagen.
Som Eva sier: «Telefonene vår er blitt som en ferdskriver for hele livet vårt, og hvordan vi lever det», og det tar ikke lang tid før sms’er og anrop viser at alle har sine hemmeligheter – noen tøffere enn andre. Snart utarter hele middagsselskapet, mens vi blir kjent med komplekse og sjokkerende sannheter. Slutten kommer både overraskende og uventet, og skal ikke røpes her!

Selv om de færreste nok ikke har like mye å skjule som de «perfekte fremmede», vil de fleste bli fascinert av stykkets treffsikre analyse av mobiltelefonens plass i samfunnet i dag, spesielt hos de yngre generasjoner som jo er oppvokst med den. Det helt spesielle med oppsetningen er det overbevisende ensemblet: som så ofte i disse nye gruppene glemmer jeg helt at det jeg ser er teater, og ikke virkelighet – samtlige skuespillere er så naturlige at vi fullstendig glemmer at de er skuespillere som tolker roller. I stedet opplever vi å bli kjent med en rekke levende «vanlige» mennesker – imponerende scenekunst.

Publisert: 10.03.20 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Perfekte fremmede

Perfekte fremmede

Foto Mikroteatret

Perfekte fremmede

Perfekte fremmede

Tar en tur på kjøkkenet

Foto Mikroteatret