home

Vega Teater: «Eggs'n bakey»

En original teaterlek

Av Rolf Kristian Larsen med musikk av Sondre Justad
Regi: Kjell Moberg  
Scenografi og kostyme: Even Børsum
Med (i alfabetisk rekkefølge): Hege Aga Edelsteen, Line Heie Hallem og Sebastian Skytterud Myers

En artig og innovativ oppsetning, men ikke helt lett å skjønne hva den vil si oss!
Av IdaLou Larsen og Ida Emilie Krogvig

Vega Scene ble etablert i 2013 «med ønske om å utvikle en åpen og levende møteplass for kvalitetsfilm, nyskrevet researchbasert teater og debatt». Vega Teater presenterer seg som «hovedstadens eneste teater utelukkende dedikert til nyskreven dramatikk», og i programmet forklarer de at de «vil løfte frem de gode og aktuelle historiene, de som stiller uredde spørsmål, som utfordrer rammene for hva teater kan være og de som treffer både i hjertet og hodet».
Urpremieren til «Eggs’n bakey» skulle egentlig ha vært i mars, men den ble utsatt til 27 august grunnet corona-epidemien. Stykket er skrevet av Rolf Kristian Larsen. Hans debut-forestilling «L.I.F.E.G.O.E.S.O.N.», hadde premiere på Det Norske Teatret i 2018. Det var en realistisk og psykologisk spennende fortelling om den pliktoppfyllende byråkraten Brille som brått får vite at hun har kreft og kun har kort tid igjen å leve, og jeg opplevde Rolf Kristian Larsen som «en av de mest interessante nye stemmene på lenge». Jeg fikk dessverre ikke sett de to neste stykkene hans som ble satt opp under Dramatikkfestvalen 2019, dermed er «Eggs’n bakey» mitt nye møte med en av dagens lovende unge dramatikere.
Larsen har skrevet stykket på bestilling av Vega Scene som ba ham om «et stykke om kjærlighet. Ja, også vil vi så gjerne bruke musikken til Sondre Justad. Dette var oppgaven. Resultatet er det rareste jeg har skrevet», forklarer Rolf Kristian Larsen i programmet. Ett er iallfall sikkert: «Eggs’n bakey» er så forskjellig fra «L.I.F.E.G.O.E.S.O.N.» at det nesten ikke er til å tro at samme dramatiker står bak dem begge.
På klassisk vis bygger «L.I.F.E.G.O.E.S.O.N.» på tydelige karakterer og et dramatisk handlingsforløp. Det gjør ikke «Eggs’n bakey». Personene her er to tenåringsvenninner, og en gutt på samme alder som gjerne vil være sammen med dem. Jentene lager engler i snøen, gutten mener de heller bør bygge en borg. Brått bestemmer de seg for å leke mor, far og barn, og da blir gutten barnet, mens jentene først er et lesbisk par – «vi kan være to mødre, det går også an» -, og gjennom en lang rekke episoder følger vi dem i de forskjellige rollene de velger å spille – det første møtet, julefeiring, krangler, tenåringsopprør og til og med et ganske uforståelig mord.
I og for seg interessant nok, ikke minst som eksempler på hva som opptar dagens unge, og jeg var derfor spent på om stykket ville gjøre sterkere inntrykk på mitt 22-år gamle følge. Hun mente at dialogene var «forholdsvis tidsriktige» og at Larsen «på en ganske enkel måte, evnet å ta opp «spørsmål som rokker ved samtiden». Hun syntes for øvrig at det fungerte bra å spille på ulike roller «for å skape ulike dynamikker og nivåer», men – og her var vi hundre prosent enige – at det iblant ikke var lett å skjønne hvilken rolle de spilte i øyeblikket.
Rolf Kristian Larsen skriver i programmet at han «faktisk ikke vet hvordan dette stykket handler om kjærlighet. Men det gjør det». Jeg opplevde det heller som et dramatisk dristig forsøk på å skildre ungdomsgenerasjonens iblant treffsikre, iblant undrende, opplevelse av verden de møter, og voksenlivet de snart skal gå inn i.

Ellers var mitt følge og jeg enige om at både stykket og oppsetningen hadde mange positive sider, blant annet var det meget gode skuespillerprestasjoner, Sebastian Skutterud Myers imponerte også i denne oppsetningen, og både Hege Aga Edelsteen og Line Heier Hallem var dyktige replikkførere, selv om diksjonen hos den ene av dem i blant var problematisk. Tittelen «Eggs’n bakey» er ganske underlig, og vanskelig å se i sammenheng med stykket, bortsett da kanskje fra at i manus blir de to kvinnene henholdsvis kalt Egget og Hønen, mens den unge mannen er Kyllingen (navn som overhodet ikke nevnes i teksten). Men hovedinntrykket er at «Eggs’n bakey» er en artig og innovativ oppsetning – svakheten er at det er vanskelig å skjønne hva den vil si oss.

Publisert: 10.09.20 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!