home

En manns vanskelige verden

Rogaland Teater, Intimscenen: Øyelys

Av Marius von Mayenburg Oversatt av Mari Moen Regi: Kjersti Horn Scenografi og kostymer: Erika Magnusson Med Svein Harry Schøttker Hauge, Ragnhild Arnestad Mønnes, Gitte Witt

Kjersti Horns intelligente og stramme regi, Erika Magnussens dristige scenografi og de tre skuespillernes glimrende tolkninger gjør «Øyelys» til dirrende sterkt teater.

Eirik Stubø introduserte den unge tyske dramatikeren Marius von Mayenburg i Norge med Flammefjes i 2001, og fulgte opp i 2003 med Det kalde barnet, to krasse angrep på vårt moderne samfunns kjernefamilie. Da Thomas Ostermeier i 1999 ble sjef for Berlins Schaubühne ble også Marius von Mayenburg teatrets husdramatiker, og Øyelys hadde urpremiere på Schaubühne i 2006. Et rask google-søk tyder på at det ikke er så mange europeiske teatre som har satt opp stykket. Desto større grunn til å gratulere Rogaland Teaters nye sjef, Arne Nøst, som nå presenterer dette merkelige og intense psykodramaet for et norsk publikum.

På sin hjemmeside kaller teatret stykket for en «psykologisk thriller», og en stund er spenningsmomentet dominerende. Den middelaldrende enkemannen Walter (Svein Harry Schøttker Hauge) bryter brått med sin ufjelge einstøingtilværelse, og ansetter en hushjelp, den sexy og sjarmerende Julia (Ragnhild Arnestad Mølness). Energisk prøver hun å få orden på Walters liv og leilighet, men han stritter imot, og vi skjønner at han har noe å skjule. Hvorfor vil han ikke ha dagslys inn i huset, hvorfor låser han seg stadig inn i rommet der kona hans tok livet av seg, og hvordan har det seg at Julia iblant hører lyder fra dette rommet mens Walter er på jobb?

Også Julia har sine dunkle sider. Hvem er hun? Hvorfor har hun påtatt seg denne jobben? Et par mystiske telefonsamtaler tyder på at hun er på et spesielt spaningsoppdrag. Men hvem er hennes arbeidsgiver? Og hva vil hun egentlig med Walter? I starten gjør hun hva hun kan for å tekkes ham, så går hun lei,  men etter at et øyeblikks fysisk svakhet hos Walter gir henne det psykologiske overtaket, vil hun ha ham til å starte et nytt liv sammen med henne. Kanskje han vil? Han snakker om «å kutte strengen», det mystiske rommet «skal bli et vanlig rom». Men det viser seg å være umulig.

«Øyelys» er en gåtefull tekst med mange lag, og mange fortolkningsmuligheter. Det understrekes av Kjersti Horns intelligente og stramme regi der en lydhør replikkinstruksjon uanstrengt leker fram tekstens nyanserikdom. Erika Magnussons dristige scenografiske grep fremhever stykkets dulgte og gåtefulle sider ved å gi publikum innsyn til personenes privatliv gjennom et gardin, riktignok flortynt, men et gardin likevel. Det fungerer helt riktig, og det samme gjør den lange, dunkle gangen der handlingen utspiller seg.

På ett plan kan Øyelys tolkes som en sylskarp og deprimerende analyse av mannens problemer i dagens samfunn, og det bringer uunngåelig tankene hen på Fritzl-saken som eksploderte to år senere. Svein Harry Schøttker Hauges Walter er en martret og ulykkelig mann som strever for å oppfylle kravene hjemmet stiller ham overfor. Han mislyktes med kona som jo tok livet av seg, og Julia får merke hans angst for igjen å la en kvinne ta del i, og bestemme over, hans liv. Så tar handlingen en nesten melodramatisk vending, hans forskremte blinde tenåringsdatter trilles inn på scenen, og vi innser at Walter har brukt alle sine krefter på å sprenge den snevre mannsrollen: han har bokstavelig talt påtatt seg også å være kvinne, han har pleiet datteren og er stolt over å ha gitt henne all den omsorg hun har hatt behov for.  Ragnhild Arnestad Mønnes’ Julia ser ut til å være like opptatt av å vise ømhet og kjærlighet. Men hennes egentlige hensikter er det ikke lett å bli klok på, det understreker Kjersti Horn i det Julia definitivt forlater huset. Stykkets aller siste scene snur nok en gang opp ned på virkeligheten…

Samspillet mellom Svein Harry Schøttker Hauge som Walter og Ragnhild Arnestad Mønnes som Julia er mangslungent og alltid tankevekkende, mens nykommeren Gitte Witt skaper en patetisk hutrende skikkelse av den blinde tenåringen. «Øyenlys» er blitt en sterk og utfordrende start på Arne Nøsts sjefstid på Rogaland Teater, og skaper videre forventninger.

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen mandag 26. januar

 

Publisert: 27.01.09 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Øyelys

Øyelys

Ragnhild Arnestad Mønnes og Svein Harry Schøttker Hauge

Foto Emile Ashley

Øyelys

Øyelys

Gitte Witt som det blinde jentebarnet

Foto Emile Ashley

Øyelys

Øyelys

Ragnhild Arnestad Mønnes og Svein Harry Schøttker Hauge i ny skikkelse

Foto Emile Ashley