home

Skarp bygdesatire

Hedmark Teater: "Bygdejævler"

Av Maria Blom Oversettelse og regi: Aslak Svensgaard Moe Scenografi: Kristin Bengtson Med Julia Schacht, Kristin Zachariassen, Anne Nyutstumo, Per Kjelland, Kyrre Eikås Ottersen, Lieselotte Holmene Spelemann Einar Olav Larsen

På Hedmark Teater tar «Bygdejævler» et kraftig oppgjør med bygdesamfunnets forgangne verdier.

Svenske Maria Bloms Masjävler  hadde urpremiere på Dalateatern i Falun, og ble senere en av svensk films store publikumsuksesser. I Sverige er en mas en kar fra Dalarna, mens Hedmark Teater har valgt den mindre stedsbundne tittelen Bygdejævler. Det er likevel ingen tvil om at disse bygdejævlene hører hjemme i Hedmark, og polstaktene, glimrende framført av spelemann Einar Olav Larsen, kan tyde på at bygda ligger i Østerdalen et sted.

Bygdejævler starter som en klassisk folkekomedie. Carina, den yngste av tre søstre, har flyttet fra hjembygda, og gjort det godt i Oslo. Nå er hun hjemme for å feire farens syttiårsdag. Vi følger festen fra et slags bakrom i samfunnshuset. Vi møter aldri festens hovedperson, bare hans tre døtre, onkelen deres, Karl, selve prototypen på bygdejævlen, den overivrige og geskjeftige nabokona Solveig og den godt voksne sønnen hennes som fremdeles bor hjemme. Før pause er utleveringen av det sjølgode og trangsynte bygdesamfunnet til tider riktig morsom. På en del punkter treffer satiren blink, men noen ganger skyter den litt over mål, og det spørs om ikke kløften mellom by og bygd er dypere i det langt mer urbaniserte Sverige enn hos oss.

 

Dramatikeren bruker vel mye tid på å etablere rammene for historien, og første akt går litt på tomgang. Men etter pause blir det mer fart over sakene, store inntak av hjemmebrent løsner på tungebåndene, og en nitrist hverdag kommer til syne. Karene kjemper en innbitt og forgjeves kamp for å opprettholde forgangne tiders verdier og livsmønstre, noen vender aggresjonen mot de mer tilpasningsdyktige kvinnfolkene, andre går amok i fylla, mens andre igjen rett og slett gjør det slutt. Stort sett er kvinnene pliktoppfyllende mødre og koner, men de er ulykkelige og frustrerte, og fordømmer nådeløst de få som gjør opprør, for øvrig uten å finne lykken av den grunn. Livet på bygda er ingen dans på roser, men det er heller ikke livet i byen: utflyttede Carina har aldri klart å etablere en virkelig tilknytning til sitt nye miljø, hun er og blir en fremmed, og fritiden hennes består av alkohol og tilfeldig sex. I motsetning til ekte folkekomedier har Bygdejævler ingen intrige, og derfor heller ingen slutt. Flere av stykkets personer er kommet hverandre nærmere, på godt og på vondt. Livet halter videre.

 

Sammenvevingen av burlesk komikk og menneskelig tragedie er noe av det beste i Bygdejævler, men den stiller store krav til både regissør og skuespillere. Hedmark Teater lykkes ikke helt, og det er vanskelig å si hvem som har skylden. Noe av grunnen er nok at John Nyutstumo brakk foten svært kort tid før premieren. Med knappe fem dagers prøver steppet Per Kjelland inn i den sentrale og vanskelige rollen som onkel Karl. Han gjør en imponerende innsats, men spesielt i første del blir spillet til tider masete og utvendig. Anne Nyutstumo er både komisk og menneskelige som den eldste av de tre søstrene, nettopp hjemkommet fra en minnerik reise til Bali, Kyrre Eikås Ottersen er underfundig som den tafatte Jan-Olav, mens de øvrige gir hederlige tolkninger av sine roller. Regissør Aslak Moe prøver å binde sammen første del ved hjelp av stiliserte masseopptrinn som ikke funker særlig godt. Men han gjør annen del til engasjerende og medrivende teater.

 Denne anmeldelsen sto i Klassekampen mandag 2. mars

 

Publisert: 04.03.09 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Bygdejævler

Bygdejævler

Jan-Olav (Kyrre Eikås Ottersen) og Carina (Julia Schacht)

Foto Hans Brox

Bygdejævler

Bygdejævler

Kristin Zachariassen (Øyvor), Anne Nyutstumo (Gunhild) og Julia Schacht (Carina).

Foto Hans Brox

Bygdejævler

Bygdejævler

Anne Nyutstumo, Lieselotte Holmene og Julia Schacht.

Foto Hans Brox