Helvete er familien
Av Eugene ONeill Oversatt av Bjørn Alex Herrman Regi: Erik Ulfsby Scenografi: Milja Salovaara Med Frode Rasmussen, Birgitte Victoria Svendsen, Svein Solenes og Øyvind Gran
Glimrende skuespillerprestasjoner og innsiktsfull regi gjør «Lang dags ferd mot natt» til en sterk opplevelse på Teatret Vårt
Høsten 2009 satset Teatret Vårt bredt, ikke minst formmessig var det et stort spenn mellom Bjørnsons Sigurd Slembe, og Invasjonav svensk-tunisiske Jonas Hassen Khemiri, en høyst aktuell komedie om våre trygge samfunns frykt for det fremmede, som hadde Norgespremiere i Molde. I vår viser teatret en moderne klassiker, Eugene O’Neills selvbiografiske familieskildring, Lang dags ferd mot natt, som O’Neill skrev i 1941. Teksten er krevende, så teatret satser høyt. Og lykkes, takket være en gjennomarbeidet og lydhør regi, og ikke minst fire glitrende skuespillerprestasjoner.
I «For lukkede dører» skriver Jean-Paul Sartre at «helvete er de andre». Etter gjensynet med Lang dags ferd mot natt er det fristende å endre utsagnet til at «helvete er familien». Riktignok skildrer O’Neill ganske spesielle familieforhold, og det forstørrer konfliktene, men selv om stykket har en særegen bisarr humor, finnes det ikke mange lyspunkter i O’Neills ærlige og nådeløse utlevering av de innfløkte båndene som knytter familiemedlemmene sammen, og stadig skifter fra «jeg er så glad i deg. Jeg kunne gjøre hva som helst for deg» til «faen ta deg, jeg kan ikke la være å hate deg».
Tidligere oppsetninger av Lang dags ferd mot natt har imponert med sterke skuespillerprestasjoner, men stykket har aldri angått meg personlig. Det gjør det denne gangen, og det skyldes både de fire skuespillernes gripende menneskelighet, og regissør Erik Ulfsbys lydhørhet overfor teksten. Han prøver verken å modernisere eller aktualisere O’Neills replikker. Han understreker heller at stykket utspiller seg i USA i 1920-årene, og handler om en meget atypisk, begavet og livsudyktig kunstnerfamilie. Paradoksalt makter Ulfsby nettopp gjennom denne innsiktsfulle respekten for originalen å få fram det allmenne i O’Neills desperate ransakelse av båndene mellom Edmund selv, foreldrene og broren.
Den største overraskelsen er Birgitte Victoria Svendsen fra Oslo Nye Teater som Mary Tyrone, overklassejenta som så vidt er ferdig på klosterskolen når hun faller for den feterte skuespilleren, som hun blir gift med, og år etter år følger i hans omflakkende turnétilværelse. Som stadig mer ruset, dypt ulykkelig, fullstendig umoden, selvopptatt, og samtidig dypt hengiven hustru og mor viser Birgitte Victoria Svendsen seg som en stor skuespiller, og hennes gripende sluttreplikk kaster et vemodig vakkert og forsonende skjær over det familiehelvetet hun aldri slipper unna.
Publisert: 17.03.09 av IdaLou Larsen
Din kommentar: