home

«Hamlet» i Thaulowhullet

Thesbiteatret/Teater Ibsen «Hamlet »

Gjendiktet av Øyvind Berg Regi: Anders T. Andersen Lysdesign: Erik Spets Sandvik Med Torbjørn Eriksen, Marte Engebrigtsen, Håkon Ramstad, Marit Simonsen, Frank Lie, Sigurd Myhre med flere

Moderne, konsekvent og severdig «Hamlet» i Tønsberg

 

Hamlet-regissør Anders T. Andersen var sentral i den nylig avgåtte Torshovgruppen som hadde satt seg som mål å «filleriste» klassikerne. Med vekslende hell. Derfor ble jeg urolig da Thesbiteatret i Tønsberg lokket med at sommerens Hamlet, i regi av nettopp Anders T. Andersen, skulle «radbrekkes», riktignok «i en leken og formsterk forestilling». Mine bange anelser ble gjort til skamme. Denne Hamlet er blitt en interessant og severdig tolkning. Alt er ikke like vellykket, spesielt overdrives i blant «buskis»effektene. Men viktigere er det at Anders T. Andersen har klart å forenkle og modernisere Shakespeare samtidig som han lar dramaet beholde sin gåtefulle uutgrunnelighet.

Forestillingen er resultat av et samarbeid mellom Teater Ibsen og Thesbiteatret i Tønsberg. Thesbiteatret ble stiftet i 1972 av italienske Gianni Lepre, allerede sommeren 1973 satte gruppen opp Shakespeares En midtsommernattsdrøm, og i de siste ti årene har det blitt en sommer-tradisjon for Thesbiteatret å sette opp Shakespeare på sin utescene Thaulowhullet i naturparken Frodeåsen, like utenfor Tønsberg sentrum.

Borte er Kronborg slott, her utspiller Hamlet seg i en lysning omringet av busker og kratt. I bakgrunnen en bratt steinrøys, til høyre en liten dam, til venstre en gresskledd haug. Åpningen er uvant: En flokk høylydt gråtende menn og kvinner toger inn på scenen bak en kiste båret av fire menn: Hamlets far skal jordfestes. En hysterisk sønderknust kvinne kaster seg over graven, en skurkaktig utseende mann trekker henne opp og omfavner henne. Han kunngjør deres bryllup og sørgehøytiden går over til en løssluppen fest der Kong Claudius, i glede over å ha nådd alle sine mål, til publikums store fornøyelse skyter vilt om seg med løskrutt.

Kostymer, hele ensemblet i svarte dresser, kroppsspråk og langt på vei også Øyvind Bergs kraftfulle, ukonvensjonelle gjendiktning viser at regissøren har valgt å gjøre Shakespeares kongelige om til en grovkornet parodi på mafiøse gangstere med et enkelt, nærmest naivt forhold til livets problemer. Det fungerer utmerket, og gjør Claudius og hoffet hans langt mer sannsynlige for dagens tilskuere. Som motvekt til denne komiske – som sagt iblant litt for løsslupne – gjengen, stiller Anders T. Andersen opp Torbjørn Eriksen som en tydelig og tragisk Hamlet. I utgangspunktet en livsglad ung mann, oppriktig forelsket i sin Ofelia, men snart besatt av det han opplever som morens utilgivelige svik. Farens gjenferd blir her et produkt av hans egen oppjagede fantasi, glimrende er scenen hvor Hamlet i nærvær av Horatio innser sannheten om farens død i det han i en slags epileptisk transe blir til sin egen far. Følelsesmessig kommer han helt ut av balanse, og selv om han til tider kan gjenvinne taket på sitt «normale» jeg, svikter fornuften ham stadig mer. Voldsomme og motstridende følelser overmanner han når han møter de han nå mistror – først og fremst kongen, dronningen og Polonius, men også Ofelia, hun er jo kvinne, og datter av kongens servile tjener.

Det er en gjennomført, medrivende og konsekvent Hamlet-tolkning. Den gjør det enkelt å skjønne at først drapet på Polonius, deretter Ofelias selvmord, som Hamlet er direkte skyld i, gjør det stadig mer umulig for ham å leve. Regissøren tar konsekvensen av sin tolkning med en ny, effektiv slutt som er langt bedre tilpasset vår tenkemåte enn originalens.

Torbjørn Eriksen har tidligere utmerket seg med sterke birolletolkninger på Det Norske Teatret. Hans vitale, nyanserte og intenst nærværende Hamlet er oppsetningens bærende element. Håkon Ramstad er utmerket som den onde, men dumme Claudius, og Frank Lie imponerer stort som Polonius, men også som Graveren. Marte Engebrigtsen er en moderne Ofelia, åpenlyst forelsket og derfor sårbar, hennes selvmord innlysende lett å skjønne. Alle de øvriges innsats skulle blitt beskrevet. Plassen tillater det ikke. Akustikken er glimrende, skuespillernes diksjon likeså. Og Øyvind Bergs gjendiktning, her til og med ispedd litt Olaf Bull, tåler mye, også regissørens «kraftige tekstbearbeidelse».

Anmeldelsen sto på trykk i Klassekampen lørdag 27. juni

Publisert: 29.06.09 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!

Kommentarer (1):

Line07.07.09 12:42
Gleder meg til å se dette her altså!:D
Hamlet

Hamlet

(Torbjørn Eriksen) i samtale med Graveren (Frank Lie)

Foto Cedric Archer

Hamlet

Hamlet

(Torbjørn Eriksen) sammen med Horatio (Anne E. Kokkinn)

Foto Cedric Archer

Hamlet

Hamlet

Ofelia i Marte Engebrigtsens skikkelse

Foto Cedric Archer

Hamlet

Hamlet

Kong Claudius (Håkon Ramstad) i midten, sammen med sin Dronning, Marit Simonsen, og Rosencrantz (Jonatan Filip)

Foto Cedric Archer