Når Brecht treffer Bjørneboe
En engasjerende cabaret, opprinnelig skapt for Vestfold-Festspillene i 2000, gjenoppstår i ny drakt på Caféteatret på Grønland.
Caféteatret på Grønland er et vakkert og stemningsfullt lokale, enkelt og rent i linjer og i farger. I noen år var den tidligere metodistkirken operacafé, men i 2006 ble den overtatt av Jostein Gaarder og hans kone Siri Dannevig, som ønsker å gjøre stedet til «et profilert møtested for kunstnere, kulturarbeidere og publikum og vil gå inn for å spille en aktiv rolle i utviklingen av nye kunstuttrykk. Her kan artister og samfunnsengasjerte mennesker fra forskjellige fagfelt møtes i spennende produksjoner.»
Fredag kveld var det premiere på «en musikalsk forestilling» der skuespillerne Kristin Kajander og Robert Skjærstad med komponist og musiker Ole Henrik Giørtz på piano inviterer til en timelang både sjarmerende og engasjert kavalkade gjennom sanger og dikt av Bertolt Brecht og Jens Bjørneboe. De to dikterne traff aldri hverandre, men de kunne så vidt ha rukket å møtes: Brecht døde i 1956, 58 år gammel, Jens Bjørneboe 20 år senere, 56 år gammel. Det representative utvalget av begges tekster som prosjektets initiativtaker, Kristin Kajander, har satt sammen for anledningen, overbeviser om at hun har rett i sin påstand om at hadde de truffet hverandre, ville møtene deres vært «fantastiske og fascinerende». Felles for dem begge er en bitter og kynisk humor, begge reagerer like instinktivt mot verdens urett, og nærer et dyptfølt raseri mot krigens blinde vold som nådeløst rammer kvinner og barn: Kristin Kajanders gjengivelse av Brechts «Barnekorstog» er ett av forestillingens høydepunkter.
Som kontrastfylt ramme om forestillingens alvorlige grunntone har Kristin Kajander valgt Bjørneboes overdådige «Om steder på jorden og mat jeg liker» som - i hovedsak - Robert Skjærstad fremfører med utvilsom innlevelse. Kristin Kajander lar de evige aktuelle og engasjerte antikrigsdiktene være dominerende i første del, mens kjærligheten, ikke minst dens skjebnesvangre konsekvenser for kvinnen, stå sentralt i annen del, avbrutt av Jens Bjørneboes kyniske «ti bud til en ung mann som vil frem i verden», underfundig tolket av Robert Skjærstad. Prisverdig er det også at Kristin Kajander har trukket fram Anna fra Louisiana, hovedpersonen i Brecht og Weills «De syv dødssynder», et stykke som er nesten ukjent her hjemme, enda det av mange regnes som ett av deres mest vellykte. Kristin Kajander tolket med innlevelse historien om Annas to motsetningsfylte personligheter.
Ole Henrik Giørtz på piano utdyper og fremhever tekstene, ikke minst gjennom eksakte og finstemte musikalske mellomspill. På premieren ble musikken dessverre litt for framtredende i et par av sangnumrene: Spesielt vanskelig var det å oppfatte teksten i «Sorabaya Johnny», skikkelig brechtsk fremført av Kristin Kajander, og også i Kajander/Skjærstads fantasifylte versjon av «Alabama Song» tok musikken litt overhånd. Men dette lar seg lett rette på.
Det er noe svært sjarmerende, og i vår hektiske og oppjagede tid også noe litt gammelmodig ved cabareten som scenisk form. Både Kristin Kajander og Robert Skjærstad framsier tekstene med lavmælt innlevelse og uten et snev av utvendig teatralitet. Noe ved nærheten til aktørene - i sin opptreden veksler Kajander og Skjærstad utvungent og selvfølgelig mellom scene og sal - understreker likevel et teatralt uttrykk som bringer tankene hen på en svunnen tid der tekst - og musikk - overbeviste helt alene, bare i kraft av seg selv. Det er gledelig dersom Caféteatret kan medvirke til å bringe denne scenekunstformen til heder og verdighet igjen.
Denne anmeldelsen sto i Klassekampen mandag 7. april
Caféteatret:
Brecht, Bjørneboe - Bang!
tekst:Bertolt Brecht/Jens Bjørneboe
Regi: Kristin Kajander
Musikk: Kurt Weill/Hanns Eisler
Musiker: Ole Henrik Giørtz
Med Kristin Kajander og Robert Skjærstad