home

Originalt barneteatertilbud

Det Norske Teatret, Prøvescenen: «Den kvite hjorten»

Folkemusikktrioen Tindra og Helge Jordal på Det Norske Teatret, Prøvesalen «Den kvite hjorten» Tekst: Jan-Magnus Bruheim Musikk: Tindra Regi, dramaturgi og scenografi: Marita Hesjedal Med Helge Jordal og Tindra

Barneteater kan også være et vakkert dramatisk dikt, stemningsfull nykomponert folkemusikk - og en engasjert skuespiller.

Lørdag gjestet familieframsyninga «Den kvite hjorten» Prøvesalen på Det Norske Teatret. Den relativt nye Rikscenen for nasjonal og internasjonal folkemusikk, joik og folkedans har gått sammen med Førde Internasjonale Folkemusikkfestival om dette bestillingsverket, som hadde urpremiere i Førde i sommer.

Den nynorske Skjåk-forfatteren Jan-Magnus Bruheim skrev både for voksne og barn, og mottok en rekke prisen for barnebøkene sine. I 1980 skrev han dikteventyret om den hvite hjorten som etter at en jeger skyter moren hans, blir gående ensom i skogen. Fordi han er «ulik dei andre» og kommer «frå eit anna land», vil «dyra av hans eige slag» ikke ha noe med ham å gjøre. «Sjå til å dra deg heim att/du får ikkje vera hjå oss», roper de og jager ham bort. Ensom fryser han seg gjennom vinteren, og det er like før han gir opp kampen for å overleve. Men så skjer det noe…

Vinteren 2007 lyttet Åshild Vetrhus, vokalist i folkemusikktrioen Tindra, tilfeldigvis på et P2-program der Jan-Magnus Bruheim selv leste opp fra «Den kvite hjorten». Hun ble betatt av den rørende fabelen om fremmedfrykt og mobbing, og dermed startet prosessen som har ført til at «Den kvite hjorten» er blitt en vakker folkemusikalsk teaterkonsert.

Som den hvite hjorten er en engasjert Helge Jordal den bærende kraften i forestillingen, så overbevisende var han at min lille sidemann ble svært forbauset ut da skuespilleren til slutt kastet masken. I et intervju forteller Jordal at han, med røtter i rock’n’roll og erfaring fra mange musikaler, opplever Tindras musikalske verden som «en frydefull åpenbaring». Akkompagnert av Irene Tillung på akkordeon og Jorun Marie Kvernberg på fele – hun forandrer seg for øvrig til en søt og forelsket hind i siste scene – framfører Åshild Vetrhus med sjarm og innlevelse de vekselvis stemningsfulle og fengende folkemusikk-visene, og et fint barnekor medvirker i flere innslag.

Til og med de minste ungene satt musestille, og fulgte spent med i den visuelt suggestive, dramatisk engasjerende fortellingen. Lørdag var det ikke en billett å oppdrive, og flere beklaget at stykket bare skulle spilles en gang. Jan Lothe Eriksen, Riksscenens daglige leder, gleder seg til huset på Schous plass åpner til neste år: - I egne lokaler kunne vi spilt forestillingen flere ganger, sa han til Klassekampens anmelder. Det hadde «Den kvite hjorten» fortjent. Men tenk om Oslo hadde en egen barneteaterscene! Her har vår nye kulturminister en gyllen sjanse til å markere seg sterkere enn sin forgjenger. Som Helge Jordal har sagt à propos forestillingen: «Barn har så få tilbod. I fine festtalar blir det alltid sagt at ein skal satse på born, men det skjer ikkje.»

 

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen tirsdag 27. oktober

 

Publisert: 27.10.09 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Den kvite hjorten

Den kvite hjorten

I forgrunnen Åshild Vetrhus som Hjortens Mor. I bakgrunnen Helge Jordal som den kvite hjorten

Foto Oddny Apneseth