Brecht og Nordsjødykkerne
Av Bertolt Brecht Oversatt av Georg Johannessen Musikk: Bjørn Bolstad Skjelbred Regi: Marius Kolbenstvedt På scenen Thomas Hildebrand, Runhild Olsen, Nina Ossavy m.fl.
Med utgangspunkt i en ikke helt vellykket tolkning av Brechts «Unntak & regel» tar Fabula Rasa opp norsk oljepolitikk.
Frigruppen Fabula Rasa som ble stiftet for seks år siden, har utmerket seg med barneforestillinger som «En hemmelig hage» og »Veras vinduer», og onsdag ble det kjent at deres neste prosjekt for barn, «Istialia», skal settes opp på Nationaltheatret til høsten. På sin hjemmeside skriver Fabula Rasa at de «for hvert prosjekt tar utgangspunkt i en tematikk vi er opptatt av og som oppleves som relevant i vår samtid», og utgangspunktet deres denne gangen har vært dagens oljepolitikk og oljenasjonen Norge. Brechts 80-år gamle lærestykke «Unntak og regel» «åpenbarte … seg som presis satirisk diagnose på oljekappløpets risikoer for både mennesker og miljø», og mens en teatertekst vanligvis « trigger … en ny selvstendig skriveprosess der en setning eller tre resirkuleres», inviterte «Unntak & regel» «til å settes opp i sin helhet», skriver gruppen.
«Unntak & regel» er den enkle og effektive fortellingen om en rik handelsmann som skal reise fortest mulig over den fiktive Yahi-ørkenen for å sikre seg en viktig oljekonsesjon. Sammen med en guide og en bærer, kulien, drar han av gårde med konkurrenter i hælene. Ganske raskt gir han føreren sparken, men da går kulen og han seg vill i ørkenen, og snart har handelsmannen ikke mer vann. Det har kulien, og han vil dele vannet sitt med handelsmannen. Men han tror at kulien vil slå ham ned som hevn for all mishandling, og skyter ham. I retten blir handelsmannen frikjent for mordet. Han var i god tro da han handlet i selvforsvar: Han kunne jo ikke vite at kulien var unntaket som bekreftet regelen.
«Unnntak & regel» er et krast angrep på et endimensjonalt kapitalistisk klassesamfunn som gjør makthaverne til brutale undertrykkere. For handelsmann Karl Longmann sier klart at han misliker å være kynisk og brutal, men situasjonen tvinger ham til det. Og når han til slutt myrder kulien, er han fra seg av redsel, både for å dø av tørst og for ikke å rekke fram i tide.
Denne mer nyanserte personskildringen bidrar til å gjøre «Unntak og regel» til en scenisk spennende tekst, slik Fabula Rasa selv sier. Men Brecht krever mye av skuespillerne som skal tolke ham, og Fabula Rasas ensemble strekker ikke helt til. De gjør så godt de kan, og forsøker å spille sine roller med både distanse og innlevelse. Men resultatet blir haltende, og teksten drukner ofte i altfor ekspressivt fysisk teater – som i den uendelig lange scenen der guiden pisker kulien. Musikken er nykomponert av Bjørn Bolstad Skjelbred, og bringer ofte tankene hen til Paul Dessaus typiske tøffe klanger. Men skuespillerne makter ikke å yte både tekst og toner rettferdighet.
Fabula Rasa har sett en sammenheng mellom Brechts lærestykke og dagens oljepolitikk. Midtveis avbrytes teksten med et videoopptak der pionerdykkeren Jan Warloe retter sterke, berettigede anklager mot den norske stats behandling av dykkerne. Her oppstår det uventet en parallell mellom denne oppsetningen og Barske Glæders «Bell-check» som hadde premiere for en knapp uke siden, og det er ingen tvil om at her er det fremdeles mye som må fram i dagen.
De fem gangene den spilles på Black Box Teater, skal «Unntak & regel» gå «direkte over i en samtale med utvalgte ekspertgjester». På premieren var det dykker Jan Warloe, Gudmund Skjeldal, som sammen med Unni Berge har skrevet «Feber – historia om norsk olje og gass», og Helge Ryggvik, forfatter av «Den siste dråpe». Med få men velvalgte eksempler fikk Helge Ryggvik fram sammenhengen mellom Brecht og det norske oljeeventyret langt tydeligere og bedre enn selve oppsetningen, og politisk og idémessig ble denne samtalen kveldens høydepunkt.
Denne anmeldelsen sto lørdag 27. november i Klassekampen
Publisert: 02.12.10 av IdaLou LarsenDin kommentar: