Dristig dramatisk prosjekt
«Fyr på peisen» av Line Baugstø, Regi: Anne-Karen Hytten «En voksen mann» av Trond Arntzen Regi: Gard B. Eidsvold Scenografi: Milja Salovaara Med blant andre Jannike Kruse, Lene Bragli, Espen Reboli Bjerke
Agder Teater går nye veier, og har gjestet Oslo med to enaktere som teatret selv har tatt initiativet til.
Det er ikke så ofte at regionteatrene besøker hovedstaden, men sist torsdag og fredag gjestet Agder Teater Dramatikkens Hus med to nyskrevne enaktere. Da Ingrid Forthun overtok ansvaret for teatret i 2009, startet hun nemlig et originalt dramatisk prosjekt: Hun inviterte fem sørlandsforfattere, Trond Arntzen, Line Baugstø, Karl Ove Knausgård, Mirjam Kristensen og Gaute Heivoll, til å delta i en ettårig skriveprosess med etablerte dramatikere som veiledere.
Målet var at de fem skulle skrive hver sin enakter som teatret så skulle sette opp. Satsingen har fått støtte fra Dramatikkens Hus, og i forrige uke gjestet Agder Teater hovedstaden med Fyr på peisen av Line Baugstø, og En voksen mann av Trond Arntzen, «de første resultater av teatrets langsiktige satsing».
Siden debuten i 1986 har Line Baugstø skrevet både for voksne og barn, men aldri for scenen. Fyr på peisen skildrer to søstre på hyttetur. Den eldste er gift og mor til en tenåringssønn, den yngste lever i et samboerforhold, men er nettopp blitt gravid mot sin vilje, og overveier abort.
Den hysteriske og masete eldste søsteren er et nidportrett av den konvensjonelle mor og ektefelle som for enhver pris vil holde på en vellyket borgerlige fasade, mens den yngste med sitt høyst ambivalente forhold til svangerskap og barn, antakelig representerer den nye kvinnen. I mellom de to – den eldstes ektemann som er lei kona, og gjør tilnærmelser til den gravide lillesøsteren.
Opptakten er lovende, og en stund interesserer personene. Men Fyr på peisen ender opp som en flat situasjonsrapport uten dramatisk spenning og utvikling, og dermed blir stykkets personer også redusert til en slags postulater.
En voksen mann tar utgangspunkt i rapporten til en dansk forsker som i 2006 avslørte at danske menn tilbringer stadig flere timer på toalettet, antakelig i et forsøk på å komme litt bort fra de stadig mer omfattende kravene som vårt moderne samfunn stiller til rollen som far og ektemann.
Stykkets Jan har stengt seg inne på do allerede før bursdagsselskapet til parets seksårige sønn har startet, og han blir sittende der mens feiringen pågår – vel å merke uten bursdagsbarnet som på sin side har søkt tilflukt under trappen.
Igjen, et morsomt og aktuelt utgangspunkt, men en altfor svak dramatisk utvikling og en ganske uforståelig slutt. Hva Arntzen mener med å la en Kvinne plutselig finne veien til doen og starte et slags forhør av Jan, er heller ikke godt å si.
Med en tekstsentrert og klassisk regi forsøker Anne-Karen Hytten å gi psykologisk dybde til Baugstøs enakter, mens Gard B. Eidsvold har valgt den oppfinnsomme teaterleken i sin regi av En voksen mann. Både de og skuespillerne satser helhjertet, og skal ikke bebreides for at de ikke kommer helt i mål. Men det blir interessant å følge Ingrid Forthuns dristige prosjekt videre.
Denne anmeldelsen sto i Klassekampen mandag 28. februar
Publisert: 28.02.11 av IdaLou Larsen
Din kommentar: